El gir democràtic: referèndum
d’autodeterminació
El Pacte
Internacional de Drets Civils i Polítics és un acord internacional que va
subscriure l’estat espanyol el 17 d’abril de 1977. En aquell temps, en plena
transició d’una dictadura militar cap a una democràcia popular, i malgrat les
tensions de la guerra freda, l’Estat espanyol no va dubtar a reconèixer i
emparar l’existència de drets col·lectius, als quals ara els catalans es volen
acollir.
De moment el
Regne d’Espanya no s’ha desdit d’aquest compromís internacional, malgrat les
retallades que ja ha efectuat en l’abast del concepte de justícia universal o
en la pressa de partit, dins el context europeu i de Nacions Unides, contra la
causa política dels catalans, principalment.
En el dret
internacional públic els pactes s’han de complir, d’acord amb el conegut
aforisme pacta sund servanda. Per
això, és del tot legítim, legal i necessari el referèndum d’autodeterminació
que reivindiquen les institucions representatives dels catalans (la Generalitat
de Catalunya). Aquest esforç d’explicació i de petició que des del 2006 s’ha
plantejat obertament, de moment, no ha obtingut cap resposta per part de les
institucions representatives de l’Estat espanyol.
Ben al
contrari, en aplicació d’una determinada interpretació del cos legal acordat en
el convuls episodi de la transició mencionada, les constants negatives han
generat un efecte encara pitjor: laminació de competències autonòmiques quasi
consolidades, retrocés en el ritme d’inversions en dotacions d’interès general
i desmantellament del corpus jurídic informal que informava determinades
atribucions de les “nacionalitats” (immersió lingüística, presència
exterior,...), només per citar les més importants.
Les
democràcies populars, com altres països han fet, són l’espoleta de la
transformació social, per dirimir les qüestions importants que afecten la
població. La vida comunitària necessita aquests instruments d’articulació
generacional ja que permeten ventilar els temés pendents i abordar les noves
qüestions.
Per això, la
demanda d’aquest referèndum no sols respon a una necessitat social i
col·lectiva, sinó també a una raó històrica, ja que els anys s’han succeït des
de que el text de consens espanyol es va pronunciar, sense definir-ho, sobre el
sentit de les “nacionalitats”.
Amb més o
menys bona voluntat, ateses les connotacions polítiques del Tribunal
Constitucional, la jurisprudència de dret polític ha tractat de resoldre els
innombrables conflictes que la successió històrica de la Generalitat de
Catalunya, com institució amb continuïtat després de la seva dissolució
il·legal el 1938 en plena Guerra Civil, ha generat.
La seva
existència, dins l’esquema estatal espanyol, és una anomalia administrativa, sobre
la qual, malgrat tant intents “d’encaix” no obté cap resposta satisfactòria.
Per això, escau, sense més, emprendre el camí establert: el referèndum
d’autodeterminació, previst pel setembre del 2017, amb plenes garanties
democràtics i com revulsiu per un procés participatiu que s’espera de forma
general.
De fet, en
tertúlies i discussions, aquest referèndum popular ja es va fent, de forma
inexorable. Amb l’antecedent cautelós del 9N2014, com consulta no referendària,
sense efectes vinculants, la causa popular de l’expressió política, en
democràcia, per a determinades ocasions necessita d’una fórmula específica: el
referèndum.
Els
politòlegs i sociòlegs, després d’experiències molt semblants arreu d’Europa,
tècnicament així ho admeten. Només l’estatus
quo dels aparells de l’Estat són els que realment s’hi oposen, proposant i
condicionant l’agenda política dels diferents líders. Curiosament, en comptes
de veure-ho com una oportunitat per aclarir i avançar en una discussió política
que ens fa perdre tota mena d’oportunitats, per exemple en la presència eficaç
dins els mercats internacionals, s’entén com una amenaça i un intent de
desestabilització.
Aquest
paradigma és de difícil superació quan des d’instàncies institucionals
espanyoles a més es dramatitza una possible decisió catalana davant la
passivitat i el tancament que fins ara imperen.
Les plataformes
ciutadanes, de tot tipus i color, que emergeixen a Catalunya des de fa un
temps, ja avancen que el referèndum d’autodeterminació és una realitat
política, per a la qual només cal donar-li la forma institucional i seriosa de
les urnes. Com és que encara no es fa, si ja és un clam i és del tot possible?
© Llorenç Prats
Advocat i periodista
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada