Poden existir il·legalitats
per exercir la legalitat? El cas del dret d’autodeterminació.
El preàmbul de l’esborrany de la llei del referèndum d’autodeterminació
(disponible a garanties.cat) és meridià sobre la justificació de la
convocatòria que es realitzarà pel proper dia 1 d’octubre de 2017: en base al
dret internacional públic, l’exercici del dret d’autodeterminació és legal i
per tant és factible el seu desenvolupament. Tanmateix, també és cert que l’Estat
espanyol, incloent la pròpia Generalitat de Catalunya, com garants de la
legalitat i de l’estat de dret, no tenen prou voluntat política o capacitat
administrativa, respectivament, per proposar al poble català una consulta
vinculant sobre el seu futur polític. Per això, el mecanisme plantejat, fins al
moment del tot immaculat i transparent, ha estat vehicular aquesta iniciativa a
través del Parlament de Catalunya, i dels seus grups polítics majoritaris, a fi
de que cursin el debat i, si escau, aprovació d’un llei específica que permeti desencallar aquesta necessitat
col·lectiva, aturada des de ja fa forces anys, l’esborrany de la qual ha estat
feta pública, de manera oberta i confiada.
Aquesta proposta legislativa condiciona, estrictament en
allò relatiu a la preparació, convocatòria i celebració del referèndum d’autodeterminació,
tot l’ordenament jurídic espanyol i català, i també l’europeu, a fi de fer
possible, atès que no hi ha hagut forma política i humana de fer-ho de forma
compartida, entre els diferents ordres governamentals, en joc, des de
Catalunya, fins a Espanya i Europa, o fins i tot, de l’ONU, o les Nacions
Unides. Per tant, aquest exercici del Parlament català genera dos dubtes, els
quals segurament seran satisfactòriament resolts en el tràmit d’esmenes
pertinent: d’una banda, la delimitació pràctica de què s’entén “per no
contravenir” l’ordenament vigent per permetre l’efectivitat del referèndum d’autodeterminació
(doncs caldria aclarir que això inclou, entre d’altres aspectes, les
interlocutòries i sentències dels tribunals i, en especial, del Tribunal Constitucional)
i també, en segon terme, i sense ànim d’exhaustivitat, si els contratemps o
desavinences respecte el “deure de col·laborar” de totes les autoritats
públiques amb la Sindicatura Electoral
de Catalunya poden ésser resoltes efímerament per la pròpia Sindicatura
Electoral de Catalunya, a tots els efectes, llevat que algun tribunal, administratiu o
jurisdiccional, col·legiat o personal, el volgués assumir, per a sorpresa
general, en un delimitació imaginàriament molt àgil.
El Tribunal de Justícia de la Unió Europea s’ha pronunciat
repetidament, pel que fa a la ciutadania europea, que els col·lectius afectats
per determinacions discriminatòries, en aquest cas una possible obstrucció per
part de l’Estat espanyol en l’exercici del dret d’autodeterminació del poble
català, no sols inculquen l’ordenament bàsic comunitari si no que també tenen
la càrrega de la prova a l’hora de justificar perquè han impedit l’exercici d’aquest
dret quan la part afectada ha interposat la demanda per discriminació. En
aquest sentit, l’acció de reconeixement de noves realitats nacionals arreu d’Europa
ha estat molt limitada per part dels Regne d’Espanya, a fi de que la clàusula
de no discriminació que l’obliga dins de la Unió Europea es pogués dissimular, fet que no és possible,
atesos els antecedents de Kosovo, de forma indirecta, principalment.
Per això, resulta convincent que els actes preparatoris i
necessaris per a poder convocar i celebrar el referèndum d’autodeterminació de
Catalunya tenen cabuda dins el marc puntual del dia 1 d’octubre, com activitat
legal emparada en el dret internacional talment reconeguda per la jurisprudència
internacional, amb independència del seu resultat, sempre que sigui amb moltes
limitacions i de forma certament proporcionada.
I al respecte, un servidor entén un despropòsit no sols
anticipar el resultat del referèndum d’autodeterminació atesa la seva
naturalesa vinculant, si no planificar o treballar, des d’instàncies
governamentals o legislatives catalanes, en iniciatives conegudes com “del dia
després” o també “d’estructures d’estat”, del tot contradictòries amb l’ordenament
vigent, i contra les quals, no obstant això, s’objecten lentes cauteles administratives
i judicials, veient-ho com un eufemisme del que s’entén com l’expansió de l’autogovern,
tot plegat amb l’atenuant d’ un cert sentit de responsabilitat del tot justificat per la majoria social que es
manifesta.
Llorenç Prats , @AraDesdara
Advocat
13/7/2017
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada