La via catalana sense prejudicis és unilateral.
La democràcia espanyola viu en un entorn de democràcies
liberals europees. Aquesta constatació implica entendre, fins a les darreres
conseqüències, que l’estat espanyol té l’obligació de protegir i promocionar el
dret a l’autodeterminació. Més enllà del que diguin o facin les diferents
forces polítiques catalanes o espanyoles, el Regne d’Espanya assumeix
íntegrament el Pacte Internacional de Drets Civils i Polítics.
Aquest pacte es va aprovar el 1966 a l’ONU i l’estat
espanyol el va publicar al BOE el 30 d’abril de 1977. D’acord amb la
Constitució Espanyola (art. 96), aquest acord internacional és ordenament
intern espanyol.
Per aquest motiu, l’exercici del dret a l’autodeterminació
no es pot pactar ni negociar. És un dret fonamental que per naixement tenen
tots els pobles o nacions del món. Un dret fonamental, no obstant això, que s’exerceix
d’una manera restrictiva, per raons òbvies, atès que topa amb la unitat
territorial de l’estat espanyol, en el nostre cas.
Recordant tot el que es va parlar del 2016 al 2017, convé
refrescar que el consens doctrinal es referia a la necessitat del poble català a
disposar de la seva sobirania (autodeterminació externa), sigui en el seu
retorn històric o sigui pel que es decidís en un referèndum d’autodeterminació.
Es va optar, encertadament,
per celebrar el referèndum d’autodeterminació del poble català, i en un procés
democràtic, obert i plural, un 90% dels participants van decidir constituir-se
com a nou estat en forma de república. Van decidir sobirania, a tots els
efectes.
El referèndum d’autodeterminació de Catalunya del primer d’octubre,
per tant, i amb perspectiva, esdevé una fita cabdal, insubstituïble, pel futur
polític dels catalans. Aquest exercici va ésser i és pacífic, democràtic,
persistent, garantista i participatiu. Un conjunt d’atributs que permeten
defensar la seva vigència política allà on sigui malgrat les dificultats
jurídiques que s’estan vivint.
Internament (dins el sistema estatal espanyol), per tot el
que aquest darrers dos anys s’ha demostrat amb fets, no és possible una via d’expressió
lliure pel poble català. Ni el sistema jurídic espanyol ho permet (sobretot
gràcies a les decisions del Tribunals Constitucional) ni el panorama polític ho
facilita (el bloc compacte del 155).
En conseqüència, ha d’ésser externament,
per medi de la sobirania, que de forma irrenunciable es produeixi el resultat
del referèndum d’autodeterminació.
És imprescindible, per tant, per mantenir viva la via triada
el 2017 mantenir-se ferms i fidels al mandat sorgit del referèndum d’autodeterminació
català. Ara per medi del blocatge a la governabilitat de l’estat espanyol.
Aquest blocatge permet deixar clar que l’autodeterminació
interna no és possible. Bàsicament per dos motius: primer, perquè a la pràctica
la participació de partits independentistes catalans en les institucions espanyoles
no suposa cap singularitat nacional pels catalans, i en segon lloc, perquè
aquesta implicació a nivell espanyol justifica una idea d’autonomia política
fictícia i buida però que pot interpretar-se, jurídicament, com una inclusivitat
satisfactòria pel poble català.
Llorenç Prats @llopratsara Advocat i periodista 17/12/2019
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada